Ga naar de homepage

Telefoonnummer: 0488-454245 Klik hier voor alle openingstijden

Wat zijn de gevolgen van het Coronavirus voor jouw campingvakantie bij Suncamp?

In veel Europese landen is het weer mogelijk om op campingvakantie te gaan. De grenzen gaan weer open voor vakantiegangers en campings heten de gasten weer van harte welkom. Dat is goed nieuws want hierdoor kunnen onze vakanties weer doorgaan! Heb jij een campingvakantie geboekt of ben je van plan om een vakantie te boeken? Dan is het belangrijk om op de hoogte te zijn van de gevolgen van de actuele situatie voor jouw boeking. Hier lees je de antwoorden op alle veelgestelde vragen.

Laatste update: 12-08-2020

Ik heb een campingvakantie geboekt of wil een campingvakantie boeken bij Suncamp.

  1. Ik heb een vakantie geboekt, maar het land of de regio heeft code oranje. Wat betekent dit voor mijn vakantie?
  2. Ik wil graag een vakantie boeken voor deze zomer. Het land heeft code geel. Wat betekent dit voor mijn vakantie?
  3. Wat zijn de coronamaatregelen op de camping die ik geboekt heb?
  4. Ik moet door landen heenreizen waar ik niet met vakantie mag. Kan ik wel op de camping komen?
  5. De camping die ik geboekt heb is open, maar ik wil liever niet gaan. Wat nu?
  6. Ik heb een vakantie geboekt, maar twijfel nog of ik wil gaan. Moet ik de restantbetaling voldoen?
  7. Wat gebeurt er als tijdens mijn vakantie het land of de regio waar ik verblijf code oranje krijgt?
  8. Wat gebeurt er als het land of de regio waar ik een vakantie heb geboekt code oranje krijgt?
  9. Ik wil of moet mijn reis annuleren. Wanneer krijg ik een Corona-voucher?

Ik heb een vakantie geboekt, maar het land of de regio heeft code oranje. Wat betekent dit voor mijn vakantie?

We begrijpen dat je twijfelt of jouw vakantie door kan gaan. We geven je daarom graag wat meer informatie over de opties die wij bieden. Afhankelijk van jouw aankomstdatum zijn er verschillende opties.

Situatie 1: ik heb een vakantie geboekt met aankomst binnen 10 dagen. 

Als je een vakantie met aankomst binnen 10 dagen hebt geboekt, kun je jouw vakantie omboeken of annuleren. Hiervoor rekenen wij geen wijzigings- of annuleringskosten. Neem voor het omboeken van jouw vakantie contact met ons op via +31 (0) 488 - 45 42 45. We denken graag met je mee!

Wil je jouw vakantie liever annuleren? Neem dan contact met ons op via info@suncamp.nl. Denk eraan om hierbij je boekingsnummer te vermelden. Omdat er op dit moment een negatief reisadvies voor jouw bestemming geldt, heb je recht op een Corona-voucher. Na annulering ontvang je de Corona-voucher per e-mail.

Situatie 2: ik heb een vakantie met een latere aankomstdatum geboekt. 

Als je een vakantie met een aankomst later dan 10 dagen hebt geboekt, willen we je vragen nog even geen actie te ondernemen. We bekijken de situatie wekelijks opnieuw. Zodra er meer duidelijkheid over jouw vakantie is, nemen wij contact met je op. Wil je toch alvast de vakantie omboeken of annuleren? Dan zijn de reguliere voorwaarden van toepassing.

Ik wil graag een vakantie boeken voor deze zomer. Het land heeft code geel. Wat betekent dit voor mijn vakantie?

We zijn erg blij dat veel grenzen weer open zijn. Dat betekent dat een groot deel van de vakanties deze zomer door kunnen gaan. In alle vakantielanden gelden maatregelen om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. Actuele informatie per land vind je op de website ACSI.eu.

De meeste voorzieningen op de campings zijn weer geopend, met wat aanpassingen om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. Verder gelden er vanaf 1 juni 2020 extra gunstige boekingsvoorwaarden.

De situatie in Europa ziet er op dit moment gunstig uit. Toch is het mogelijk dat een land of regio verandert van code geel naar oranje en weer terug. Mochten er gevolgen zijn voor je boeking, dan nemen wij contact met je op.

Wat zijn de coronamaatregelen op de camping die ik geboekt heb?

Een aantal campings hebben aan ons doorgegeven welke aanpassingen en maatregelen er op de camping gelden. Die informatie vind je terug op de pagina van de camping op onze website, onder de campingbeschrijving. Een voorbeeld hiervan zie je op de pagina van Camping Terme Catez in Slovenië. Als hier geen extra informatie staat, hebben we die nog niet ontvangen. In het algemeen zijn de volgende maatregelen van toepassing:

  • In Italië zijn in het hele land en dus ook op de camping buitenshuis mondkapjes verplicht tussen 18.00 en 06.00. Dit geldt in principe voor het hele land, maar d enadruk ligt op drukke plekken. Er wordt gecontroleerd en je kunt een flinke boete krijgen.
  • Op elke camping is het verplicht om voldoende afstand te houden tot andere campinggasten en personeel.
  • Mogelijk zijn restaurants en andere horecagelegenheden beperkt geopend en moet je vooraf reserveren. Het kan ook dat het alleen mogelijk is om maaltijden af te halen.
  • Mogelijk gelden er beperkingen voor zwembaden. Het zou bijvoorbeeld kunnen dat je alleen tijdens bepaalde tijdsvakken toegang hebt tot het zwembad.
  • De sanitaire voorzieningen zijn open, maar mogelijk zijn er minder toiletten, douches of wasruimtes beschikbaar om voldoende afstand te kunnen houden.

We adviseren om mondkapjes mee te nemen op vakantie. Deze zijn mogelijk nodig onderweg, op de camping of in de omgeving.

Ik moet door landen heenreizen waar ik niet met vakantie mag. Kan ik wel op de camping komen?

Voor sommige landen geldt de code oranje. Dat betekent dat er alleen noodzakelijke reizen naar deze landen worden aangeraden. Je kunt dus wel door deze landen heen rijden, maar het wordt aangeraden om niet te stoppen of te tanken onderweg.

De camping die ik geboekt heb is open, maar ik wil liever niet gaan. Wat nu?

Wanneer de camping open is, is het in eerste instantie mogelijk om te gaan. De camping doet er alles aan om de maatregelen rondom het coronavirus na te leven, bijvoorbeeld door te zorgen dat er genoeg afstand wordt gehouden. Wanneer de camping open is, is het voor ons wettelijk niet mogelijk om alsnog een Corona-voucher uit te geven. Dit betekent dat wanneer je de vakantie wil annuleren, de kosten voor de klant zijn. Mocht de aankomst nog 42 dagen in de toekomst liggen, dan kun je per mail (info@suncamp.nl) contact met ons opnemen. Wij kijken dan naar de mogelijkheden. Het is belangrijk dat je jouw boekingsnummer in de mail benoemt.

Ik heb een vakantie geboekt, maar twijfel nog of ik wil gaan. Moet ik de restantbetaling voldoen?

Volgens onze voorwaarden dient de tweede betalingstermijn zes weken voor vertrek te worden voldaan. Omdat we begrijpen dat de huidige situatie nog veel onzekerheden met zich meebrengt, hebben we deze termijn verschoven naar vier weken voor aankomst.

Wat gebeurt er als tijdens mijn vakantie het land of de regio waar ik verblijf code oranje krijgt?

Als de camping moet sluiten, krijg je een voucher voor de vakantiedagen die niet door konden gaan. Als de camping niet sluit, maar de regio krijgt code oranje, geven wij het dringende advies om zo snel mogelijk te vertrekken. In dat geval zorg je zelf dat je naar huis komt. Wij doen dan ons uiterste best om je zo goed mogelijk bij te staan en adviseren. In deze situatie zijn wij niet verplicht om het bedrag terug te geven van de vakantiedagen die niet door konden gaan. Mocht dit zich voordoen, dan zullen we per geval kijken naar wat we kunnen doen.

Wat gebeurt er als het land of de regio waar ik een vakantie heb geboekt code oranje krijgt?

Dit zal verschillen per situatie. Als een land code oranje krijgt vanwege het coronavirus, is er kans dat de camping om deze reden moet sluiten. In dat geval ontvang je waarschijnlijk de Corona-voucher. Als een land code oranje krijgt, maar de camping en de campingfaciliteiten blijven open, zullen we in overleg met de camping een compensatie afstemmen.

Ik wil of moet mijn reis annuleren. Wanneer krijg ik een Corona-voucher?

Op dit moment worden er geen Corona-vouchers meer uitgegeven. Maar het is niet ondenkbaar dat de komende maanden een camping tijdelijk moet sluiten vanwege het coronavirus. In dat geval is de Corona-voucher van toepassing. Dit geldt voor campingvakanties die direct bij Suncamp zijn geboekt of via een reisbureau. Lees hieronder meer over de Corona-voucher.

Ik heb een Corona-voucher ontvangen

Veelgestelde vragen over de Corona-voucher

Lees meer

Wat is de Corona-voucher?

Als jouw reis geannuleerd moest worden vanwege het coronavirus, kan het zijn dat je de Corona-voucher hebt ontvangen. Met die voucher kun je voor de door jou betaalde reisgelden (of aanbetaling) op een later tijdstip een vervangende campingvakantie boeken. Je bent je geld dus niet kwijt. De SGR (Stichting Garantiefonds reisgelden) staat garant voor de waarde van de Corona-voucher, inclusief reiskosten en verzekeringen. De Corona-voucher behoudt dus altijd zijn waarde. De Corona-voucher is één jaar geldig vanaf het moment van uitgifte, met als uiterste vertrekdatum oktober 2021. De Corona-voucher is persoonsgebonden. Je kunt hem dus niet aan iemand anders overdragen.

Hoe boek ik een nieuw campingvakantie met mijn Corona-voucher?

Als je een nieuwe campingvakantie wilt boeken met je Corona-voucher kun je telefonisch contact opnemen met onze klantenservice (+31 (0)488-452055). Zij verwerken jouw nieuwe boeking en verrekenen de waarde van de Corona-voucher meteen met je nieuwe campingvakantie.

Wat gebeurt er als mijn nieuwe campingvakantie duurder of goedkoper is dan de waarde van de Corona-voucher?

Als jouw nieuwe vakantie goedkoper uitpakt, dan krijg je voor het verschil in prijs een tegoedbon. De tegoedbon is tot oktober 2022 geldig. De tegoedbon is geen voucher en is ook niet inwisselbaar voor contant geld.

Op de Corona-voucher staat een einddatum. Is dat de uiterlijke vertrekdatum van mijn nieuwe campingvakantie of moet ik dan een nieuwe vakantie geboekt hebben

De einddatum die op jouw Corona-voucher staat, is de uiterlijke boekingsdatum. Je hebt dus een jaar de tijd om een nieuwe campingvakantie te boeken. De vertrekdatum kan dus wel later zijn. Je kunt de Corona-voucher gebruiken om een vakantie te boeken die uiterlijk 1 oktober 2021 vertrekt.

Moet ik de Corona-voucher in één keer uitgeven of kan ik er meerdere campingvakanties mee boeken?

Je mag het bedrag van jouw Corona-voucher besteden zoals je dat wilt. Je mag er dus ook meerdere campingvakanties van betalen. Als er na jouw nieuwe boeking nog een restantbedrag overblijft, ben je dat niet volledig kwijt.

Ik heb al een nieuwe campingvakantie geboekt. Kan ik die alsnog met mijn Corona-voucher betalen?

Ja, dat kan. Hiervoor moet je zelf even contact opnemen met onze klantenservice. (+31 (0)488-452055).

Kan ik een Corona-voucher combineren met een kortingscode of kortingsactie?

Ja, als er een kortingsactie is kun je daar ook met de Corona-voucher gebruik van maken, tenzij dat in de actievoorwaarden wordt uitgesloten.

Ik heb meerdere campingvakanties geboekt. Krijg ik meerdere Corona-vouchers?

Ja, je krijgt voor elke geannuleerde campingvakantie een Corona-voucher. Je kunt meerdere Corona-vouchers gebruiken om één reis te betalen.

Ik heb mijn Corona-voucher niet helemaal kunnen besteden, krijg ik dat restbedrag nu retour?

Als jouw nieuwe vakantie goedkoper uitpakt, dan krijg je voor het verschil in prijs een tegoedbon. De tegoedbon is tot oktober 2022 geldig. De tegoedbon is geen voucher en is ook niet inwisselbaar voor contant geld.

Mag Suncamp een Corona-voucher geven in plaats van het terugbetalen van mijn (aan)betaling?

Ja dat mag. De Corona-voucher is bedacht en ontwikkeld door de branchevereniging ANVR in samenwerking met de Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR). Omdat de reisbranche door het coronavirus in een unieke en erg lastig positie verkeert, wordt de Corona-voucher ondersteund door de toezichthouder voor consumenten, de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Ook de Europese commissie en het Nederlandse Ministerie van Economische Zaken hebben hun goedkeuring gegeven aan de Corona-voucher. Omdat Suncamp is aangesloten bij de SGR is jouw (aan)betaling gegarandeerd. De SGR staat namelijk garant voor de waarde van jouw Corona-voucher.

Mijn rechtsbijstandsverzekering geeft aan dat ik de Corona-voucher niet aan hoef te nemen. Klopt dat?

Het coronavirus heeft een enorme impact op de reisbranche. Reisorganisaties betalen hun partners, zoals hotels, campings en andere bedrijven in de toeristische industrie, vaak al maanden van tevoren voor de gemaakte reserveringen. Daarnaast zijn er personeelskosten die ook blijven doorlopen. Als de reisbranche geen Corona-voucher zou uitgeven, zouden veel bedrijven het financieel niet meer redden. En bij een faillissement ben jij als reiziger ook vaak de dupe. Door de Corona-voucher te accepteren schuif je jouw boeking alleen maar tijdelijk door. Hiermee geef je jouw reisorganisatie de nodige zekerheid om, zodra de coronacrisis onder controle is, voor jouw weer de mooiste en leukste reizen te organiseren. Dat is ook de reden dat consumentenorganisaties en overheden de Corona-voucher ondersteunen. Bij ACSI ben je dubbel zeker van je (aan)betaling. De SGR staat namelijk garant voor de waarde van onze Corona-voucher. Je behoudt het recht om op termijn je geld terug te vragen als je geen Corona-voucher wilt ontvangen.